søndag 15. april 2018

Leke seg litt med malerier....

Når man kjeder seg, noe jeg egentlig sjelden gjør, men hvis, så 
dukker det av og til opp noen kreative tanker.

Jeg har fotografert stort sett alt jeg har malt og lagt det inn på 
Macken og noen ganger får jeg idéer ved å sitte å bla i
ting jeg har malt tidligere.

For mange år siden irriterte jeg meg stadig vekk over fire små 
lerret, som jeg av en eller annen grunn hadde kjøpt, uten noen 
egentlig tanke på hva jeg skulle med de.

De var ikke på mer enn ca. 20x20 cm. og ikke den store
utgiften, så det var ikke det som irriterte heller.

Vel, en dag gikk jeg igang med en palettkniv og hvit oljemaling
og begynte å lage et mønster basert på et sentrum hvor jeg 
dro ut linjer i et solstråleformet mønster.

Etterpå la jeg på farger i et tynt lag så det hele ble på en måte 
litt pastellaktig.

Dette ble gjort med alle fire lerettene og det var mere tidtrøyte 
enn noe egentlig forsøk på å skape noe.

Disse lerretene ble liggende i flere år inntil disse også ble foto-
grafert og lagt inn på Macken og en kveld begynte jeg å leke 
med de og forsøkte flere teknikker for å prøve å få noe ut av de.

Det endte opp med mye rart, men noe likte jeg og selv om de
ikke ble noe kunstverk, så ble det morsomme bilder.

Noen av de har jeg tidligere lagt ut på Face Book, men det ble
laget ganske mange varianter, så jeg putter inn ett her som ble
til gjennom tre trinn og kallt abstrakt blomst i tre trinn.




Dette er bildet slik som det ble malt med palettkniv
og litt svake farger.



Samme bilde, men med fargene kraftig forsterket.





Fargene er ikke forandret på, men det er lagt til sort  og
bildet er blitt manipulert med flere teknikker.


Det morsomme med datamanipulerte bilder er at hvis du jobber
uten å nøye beskriver hva du gjør i hvert trinn, så er det så å si
umulig å lage det samme bildet én gang til, så det blir på en måte
en original, selv om det er et foto av et maleri, og det blir et helt
personlig uttrykk.



_____________

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar